Wózek widłowy i czołowy
Wózek terenowy
Wózek widłowy
Terenowy wózek widłowy to czterokołowy wózek posiadający mechanizm przeciwwagi, który został zaprojektowany z myślą o pracach na zewnątrz, na nierównych terenach. Dostępne są modele w różnorodnych wariantach, które można dobierać zależnie od warunków pracy. Do prac z kotłami erozyjnymi i wyboistymi terenami przeznaczone są wózki terenowe wyposażone w duże koła, które charakteryzują się bardzo dobrą manewrowością. Celem stosowania industrialnego przeznaczone są wózki terenowe z oponami przemysłowymi, które wyróżnia niegłośna praca i optymalna sterowalność na asfaltowych i betonowych nawierzchniach. Podczas pracy na obszarach podmokłych i nieutwardzonych trzeba obowiązkowo zwrócić uwagę na przeznaczenie wózka terenowego z napędem na każde z kół. Właściwie należy zawsze zwrócić uwagę, by model wózka terenowego był przystosowany do aktualnych wymogów otoczenia, w którym pojazd ten ma być użyty. To zaręcza wydajny i produktywny proces prac jak również najwyższe odczucie bezpieczeństwa kierowcy. Niemal każdy z wózków terenowych jest napędzanych olejem napędowym, ale występują także warianty na benzynę lub gaz LPG. Wózki te są zazwyczaj 4-lub 6-kołowe. Zazwyczaj montowane są przekładnie hydrostatyczne, ale są budowane jednocześnie wózki z przekładniami maszynowymi i hydrodynamicznymi. Dla eskalacji swobody poruszania używa się wózków terenowych z możliwością zablokowania mechanizmu różnicowego i przegubami z silnikiem na dwa lub na każde z kół. Wózek terenowy ma obowiązek zapewniać dużą stabilność i wytrwałość. Fundamentem dla tych prawidłowości jest m.in. masywny maszt i monoblok. Wózki terenowe znajdują najczęściej przeznaczenie w leśnictwie, przemyśle drzewnym, górnictwie, przemyśle ciężkim, budowlanym, betonowym czy recyklingu. Jednakowoż wózek terenowy stosowany jest wydajnie nie jedynie w ciężkich warunkach, ale oferuje dużo pożytku również na odrębnych terenach. I tak np. profity z jego używania nabierają firmy z powierzchniami magazynowymi zewnętrznymi a także industrialne.
Wózki czołowe
Czołowe wózki widłowe to przeważająca część wózków jezdniowych. Ich cechą charakterystyczną jest jednostka podnośnikowa, na którą składa się maszt i określone widły z odstępem między zębami 1,2 metra. Wózek widłowy czołowy ma możliwość przeładowywania, dowożenia i sztaplowania dostawy znajdującej się na paletach. Wózki czołowe osiągalne są dla wszystkich potencjalnych miejsc korzystania i we wszelkich możliwych wariantach. Tak np. ciche elektryczne wózki bywają stosowane przede wszystkim na terenach wydzielonych, na strefach odkrytych widzimy raczej silniejsze wózki z silnikiem spalinowym ( gaz, benzyna, ropa). W wózkach widłowych czołowych siedzenie kierowcy obecne jest za masztem. Żeby nie przekroczyć krytycznej wysokości pojazdu 2 metrów stanowisko dla kierowcy stanowi najczęściej jedynie siedzisko i odkryta kabina z ramą i dachem ochronnym. Z kolei przy czołowych wózkach o większym rozmiarze można spotkać często zamkniętą kabinę dla kierowcy, która ułatwia pracę na zewnątrz i to bez względu na pogodę. Silnik ma swoje miejsce pod siedziskiem kierowcy, aby poprzez jak najgłębiej umieszczony środek ciężkości pozwolić na właściwą stabilność pojazdu w trakcie jazdy i sztaplowania. Dzięki tylnemu układowi kierowniczemu czołowe wózki widłowe są wyjątkowo zwrotne i nadają się wyśmienicie do prac w ciasnych torach pomiędzy regałami czy magazynach. Mówimy w tym przypadku o wózkach 3- i 4-kołowych, z których gros jest w posiadaniu napędu elektryczny i szerokość niemal 1 metra. Wózki 4-kołowe wyróżnia zwiększony udźwig i największa stabilność, zaś wózek 3-kołowy cechuje się wyjątkowo wysoką skalą manewrowości także w wąskich miejscach. Wózki widłowe czołowe podejmą ładunki od 1 do 6,5 ton. Znaczące są tutaj motoryzacja i ciężkość wózka. Ogólnie udźwig wózka z silnikiem spalinowym jest zwiększony aniżeli udźwig wózka na prąd. Poziom podnoszenia jest uzależniony od modelu zamontowanego masztu, który może być podwójny lub potrójny. Wówczas jest dozwolone hydrauliczne wysunięcie masztu na podwójną bądź potrójną jego długość, co umożliwia osiągnięcie wysokość podnoszenia od czterech do siedmiu metrów. Poprzez ogromny wybór osprzętu wózek widłowy jest wszechstronnym pojazdem, który poradzi sobie idealnie w każdych warunkach.