Rodzaje wózków magazynowych
Rodzaje wózków magazynowych
Jak wysoko podnieść towar?
Wózki do komisjonowania poziomego to tak zwane wózki wysokiego podnoszenia. Wyróżniamy dwa typy wózków z uwagi na rodzaje podnośników: manualny oraz mechaniczny. W tym pierwszym zainstalowana jest pompa hydrauliczna. Można ją obsługiwać ręką lub stopą. W celu obniżenia ładunku operator otwiera powoli zawór. Model do obsługi ręcznej posiada udźwig do 1.200 kg oraz maksymalną wysokość uniosu do 2.000 mm. Lepsze parametry osiąga jednak wózek z napędem elektrycznym: udźwig do 2.500 kg oraz wysokość do 5.500 mm. Charakteryzują się one dobrą manewrowością oraz łatwą obsługą, dlatego są popularne w branży logistycznej. Obsługa takiego wózka możliwa jest z pozycji wózka - z siedzenia bądź ze specjalnej platformy, ale też można iść obok wózka.
Wózek bez siedzenia
Wózki z tak zwanym dyszlem to wózki, których nie ma zamontowanego siedzenia dla operatora. To główna różnica od tradycyjnych wózków widłowych. Niektóre z modeli posiadają wyłącznie specjalną platformę, na której można stać. To ułatwia znacznie obsługę. Pozbycie się fotela kierowcy pozwoliło na zmniejszenie rozmiarów wózka przez co są bardziej zwrotne. Te cechy są ważne szczególnie w małych magazynach. Wózek obsługiwany jest za pomocą specjalnego dyszla.
Wózek z platformą
Jednym z rodzajów wózków jeżdżących z kierowcą są te z platformą dla operatora. Mają sporo zalet, z których najważniejsze to małe wymagana przestrzeń, mały promień skrętu oraz zwiększone bezpieczeństwo i komforcie dla kierowcy. Dzięki zastosowaniu platformy kierowca pozostaje aktywny, co minimalizuje obciążenie dla jego organizmu.
Wózek boczny wysokiego składowania
Wózki boczne wysokiego składowania służą do transportu ładunków na odcinku ok. 100 metrów. Pracują ok. przy pięć motogodzin dziennie. Są one bardzo popularne przy pracy w małych, ciasnych halach. Do większych dystansów oraz dłużej pracy polecany jest natomiast wózek z wysuwanym masztem.
Wózek do wąskich korytarzy
Jeśli transport ma odbywać się wyłącznie w wąskich korytarzach warto wybrać specjalnie przeznaczony do tego wózek. Optymalnie wykorzysta dostępną przestrzeń. Wózki te cechuje 100 procent manewrowości. Udźwig od 800 do 2.000 kg pozwoli na podniesienie towaru na wysokość od 3 do ponad 13 metrów.
Reach Truck
Do transportu długich i nieporęcznych ładunków wykorzystywane są wózki z wysuwanym masztem. Najczęściej posiadają napęd elektryczny lub spalinowy na ropę. Operator siedzi z boku i obsługuje maszt, który wysuwa się do przodu i dołu w celu przyjęcia towaru oraz odciąga i podnosi do transportu. W tego typie wózkach możliwy jest transport ciężkich ładunków bez konieczności użycia przeciwwagi. Na rynku dostępne są też wersje z masztem bocznym, który zapewnia transport z boku maszyny.
Wózek widłowy podwieszany
Tego typu wózek jest przeznaczony do transportowania na przyczepie samochodu ciężarowego. Dzięki temu nie traci się powierzchni ładunkowej. Jest łatwy i szybki w obsłudze. Ma niewielką wagę oraz duży stopień manewrowości.
Reach-Stacker
Reachstacker to typowy wózek z przeciwwagą. Jego główną zaletą jest możliwość sztaplowania kontenera nawet do trzeciego rzędu, maksymalnie 6-krotnie jeden na drugim. Umożliwia to teleskopowe ramię o bardzo dużej sile udźwigu - ok. 50 ton przy masie własnej ok. 100 ton. Reachstacker jest dostosowany do pracy z osprzętem, dzięki czemu może być używany w zamian za dźwig kontenerowy.
Ładowarka teleskopowa
Wózek teleskopowy, inaczej nazywany ładowarką teleskopową, używany jest najczęściej w budownictwie, rolnictwie i przemyśle. Ramię teleskopowe pozwala na pracę na wysokości nawet do 30 metrów.To maszyny ze sztywną lub z półsztywną ramą. Wśród nich wyróżnić możemy wózki teleskopowe rotacyjne, które umożliwiają obrót o 360 stopni. Maksymalny udźwig wynosi do 21 ton. Najbardziej popularnym napędem jest napęd spalinowy (diesel) na wszystkie koła oraz oscylującą oś tylną ułatwiającą poruszanie się w terenie. Ładowarka teleskopowa znajduje zastosowanie w wielu branżach ze względu na swoją wszechstronność.
Wózek poruszający się w każdym kierunku
Wózki 4-kierunkowe boczne są zasilane napędem elektrycznym, gazowym lub spalinowym na ropę. Wykorzystywane są do transportu i sztaplowania długich, nieporęcznych ładunków. Mogą być obsługiwane z siedzenia lub z platformy. Najczęściej znajdują zastosowanie w przemyśle drzewnym i przetwórstwie drewna. świetnie nadają się też do transportu długich stalowych lub plastikowych rur. Ładunek podnoszony jest i umieszczany na tzw. stole specjalnymi widłami. Wózki 4-kierunkowe swoją nazwę zawdzięczają kołom, które mogą obracać się o 90 stopni. To gwarantuje wyjątkowo mały promień skrętu i ułatwia pracę na niewielkich powierzchniach.
Wózek widłowy bocznego załadunku
Wózki widłowe boczny załadunku występuje z napędem elektrycznym, gazowym lub spalinowym na ropę. Przeznaczone są do pracy w niewielkich pomieszczeniach do transportu i sztaplowania długich, nieporęcznych ładunków. świetnie nadają się do pracy w przemyśle drzewnym i jego przetwórstwie. oferowane modele dostępne są w wersji z siedzeniem lub z platformą operatora. towar w takim wózku umieszczony jest na tzw. bocznym stole i tak transportowany. Charakteryzują się dużym udźwigiemi od 1.000 do 6.000 kg. Wysokość podnoszenia to od 3.000 do 8.000 mm.
Vierwegeschubmaststapler
To specjalistyczne maszyny do przewożenia długich ładunków pojazdy. Umożliwiają one transport zarówno wzdłuż, jak i poprzecznie. umożliwiają też zmianę kierunku jazdy w zależności od potrzeb. Ich udźwig wynosi 2 i 2,5 tony, a unos do 8.000 mm.